دانشمندان روش بالقوه ای را برای جلوگیری از دیابت نوع 1 شناسایی کردند

26سپتامبر 2019 - محققان معتقدند که با بازگرداندن تعادل طبیعی به سیستم ایمنی، راهی برای جلوگیری از دیابت نوع 1 شناسایی کرده اند. آنها امیدوارند که این رویکرد برای مقابله با سایر بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و اگزما نیز مؤثر باشد.

این روش همچنین می تواند برای افرادی که قبلاً به دیابت مبتلا شده اند، مزایایی داشته باشد. محققان معتقدند که این روش می تواند نیاز به مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی را پس از پیوند جزایر، کاهش دهد یا کاملا برطرف کند.

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه وندربیلت، به دنبال شریکی در صنایع داروسازی هستند که بتواند محصول مورد نیاز آنها را تهیه کند، یک فرم غلیظ از یک آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین انسانی یا IgM. تولید فرم غلیظ IgM مرحله بعدی تحقیقات آنها، قبل از شروع آزمایش انسانی برای تعیین اثربخشیIgM  در پیشگیری از دیابت است.

دکتر Kenneth Brayman، جراح پیوند درUVA ، گفت: ما با تولید کنندگان فعلی IgM برای همکاری و تولید IgM بسیار غلیظ تر در حال مذاکره هستیم، زیرا با ایمونوگلوبولینی که در حال حاضر تولید می شود، نتایج مناسبی دریافت نمی کنیم. با استفاده از داروهای سرکوب کننده ی سیستم ایمنی در زمان مناسب، می توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. اما هنگامی که این داروها را متوقف می کنید، بیماری عود می کند. اما در مورد IgM موضوع متفاوت است، IgM سیستم ایمنی را مجددا برنامه ریزی می کند.

درک دیابت

همکاری دکتر Braymanاز چندین سال پیش با دکترDaniel Moore  از دانشگاه واندربیلت برای بررسی نقش IgM در پیشرفت دیابت آغاز شده بود. نتایج کار آنها باعث شد که آنها بیماران مبتلا به دیابت را از نظر کمبود یا نقص IgM بررسی کنند، و یافته های جدید آنها باعث گردید که آنها به این باور برسند که یک دوز غلیظ از IgM ممکن است باعث جلوگیری از پیشرفت این بیماری شود.

دکتر Brayman گفت: هدف اصلی این است که بیماران در معرض خطر را با استفاده از نشانگرهای زیستی یا ژنومیک، شناسایی کرده و سپس در مرحله ی قبل از هایپرگلیسمی، درمان کنیم. این بیماران از نظر بالینی بدون علائم هستند، به این دلیل که گلوکز آنها طبیعی است تا زمانی که به آستانه ای برسند که سلول های بتای کافی برای ساخت انسولین مورد نیازشان را نداشته باشند.

برای درک این فرآیند و یافتن راه هایی برای متوقف کردن آن، محققانی از طیف گسترده ای از تخصصها، از جمله دکترStephen Rich  از UVA ، متخصص برتر در ژنتیک بیماریهای پیچیده انسانی وPreeti Chhabra ، دانشمند مرکز درمانهای سلولی و پیوند که بر روی دیابت و ایمونولوژی پیوند تمرکز دارد، در این تحقیق شرکت داشتند. این کار، بخشی از پروژه ی پزشکی فردگرایانه ی ویرجینیا برای دیابت (PrIMeD) است که از دکتر Peter Lobo ازUVA ، مروج اولیهIgM  و خاصیت ضد التهابی آن، الهام گرفته است.

تنظیم پاسخ ایمنی

محققان معتقدند كهIgM غلیظ همچنین می تواند با تسهیل پیوند سلول های لوزالمعده به نام جزایر، به بهبود درمان افرادی كه قبلاً به دیابت مبتلا شده اند، كمک كند. جزایر لانگرهانس شامل سلولهای بتا می باشند که مسئول ساخت انسولین هستند.

دکتر Brayman توضیح داد: برای پیوند موفقیت آمیز سلول ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، باید از رد پیوند و عود بیماری خود ایمنی جلوگیری کنید. اگر IgM بتواند میزان مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی را که باید بیمار پس از پیوند مصرف کند، کاهش یا بکلی حذف کند، بسیار مفید خواهد بود، زیرا افرادی وجود دارند که علاقه مند به دریافت پیوند جزایر هستند، اما آنها نمی خواهند از داروهای سرکوب کننده ی سیستم ایمنی به مدت طولانی(تمام عمرشان) استفاده کنند.

وی گفت: بنابراین این روش می تواند پارادایم خطر و فایده را برای آنها و سپس، برای سایر بیماری های خود ایمنی، که در حال حاضر تنها راه کنترل بسیاری از آنها سرکوب سیستم ایمنی است، تغییر دهد. بنابراین اگر بتوانیمIgM غلیظ را به بیمار بدهیم و تحمل سیستم ایمنی بیمار را نسبت به آنتی ژن های خود که به عنوان محرکی برای فرآیند خود ایمنی عمل می کنند، افزایش دهیم، خواهیم توانست که بیماری را خاموش کرده و از عوارض طولانی مدت آن جلوگیری کنیم.

مراحل بعدی

محققان امیدوار به آزمایش IgM برای جلوگیری از ابتلا به دیابت در دو سال آینده هستند، اما این زمان بندی، به توانایی آنها در پیدا نمودن یک شریک صنعتی مناسب و سپس به دست آوردن مجوزهای دولتی لازم، بستگی دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-scientists-potential-diabetes.html